T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI KAHRAMANMARAŞ İL KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRLÜĞÜ

Sim Sırma İşlemeciliği

Kahramanmaraş’ta sim sırma işlemeciliği önceleri saraçlar tarafından yapılmaktaydı. Dulkadiroğlu Beyliğinden Osmanlı sarayına gelin giden Emine Hatun’un ve Fatih Sultan Mehmet’e gelin giden Sitti Hatun’un çeyizleri arasında sim sırma işlemelerin olması bu Türk el sanatının daha da tanınmasını sağlamıştır. Selçuklular döneminden beri yapıldığı bilinen sim sırma işlemeciliğine olan ilgi zamanla arttıkça saraçlıktan ayrılarak ayrı bir sanat dalı haline gelmiştir (Dalkıran,2005:31).
Sim sırma işleri geçmişte olduğu gibi bugün de gelinlik kızların çeyizleri arasında önemli yer tutmaktadır. Kahramanmaraş’ta bu işi yapan pek çok usta bulunmakta ve sim sırma işlemeciliği aktif olarak devam etmektedir. Sim sırma işlemede desenin altı özel olarak hazırlanan mukavva ile kabartılır ve 3, 5, 7 kat sırma desen üzerinden atlatılarak kenarlarda iplik ile karşılıklı tutturulur. Aynı işlem yan yana uygulanarak işlemeye devam edilir. Çok ince olmayan kumaşlara ve deri üzerine işlenir. Sim sırma da biri kumaşın ön yüzünden yürütülen arka yüzünden görülmeyen, diğeri kumaşın arka yüzünden yürütülen ön yüzünden görülmeyen iki tür iplik kullanılır. Araç olarak cülde, makaralık (cağ), askı, makat, dikiş iğnesi, çekiç, ütü, makas, biz, möhlüke (oygu bıçağı) kullanılır. Kullanılan desenler genellikle bitki motiflerinin stilize edilmesiyle oluşmuştur. Gül, lale, karanfil sık kullanılan motiflerdendir (Yakar, 2011:45). Fes, yaka ve kolluklar, bindallı, sabahlık, gece mantoları, çantalar, masa örtüleri, perdeler, kadın ayakkabıları, terlikler, seccadeler, bohçalar, gözlük kılıfları, sedir örtüleri, yastıklar, Kur’an kapları, geleneksel erkek giysilerinden Maraş abası, palaska, yelek, şalvar, yağlık, çevre ve zıbınların uygun yerlerine sim sırma uygulanmaktadır.

Sim sırma işlemeciliği 1947 yılında Maraş Kız Meslek Lisesi bünyesinde sim sırma işlemeciliği bölümünün kurulmasıyla yeniden canlılık kazanmış ve moda gelişimine paralel olarak gelişimini sürdürmüştür (Dalkıran, 2005:32).

Kaynakça:
ÇALIŞ, Hikmet (2014). Kahramanmaraş'ta Geleneksel El Sanatları. Akdeniz'in Altın Kenti Kahramanmaraş. Kahramanmaraş İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayını. 300-301.
DALKIRAN, H. Evliya (2005). Kahraman İlimiz, Tarihimiz, Kültürümüz. Poza Ofset,Kahramanmaraş.
YAKAR, Esma-Yakar, Elif Betül (2011). Maraş İşi Sim Sırma ve Bindallılar. Halim Ofset, Kahramanmaraş.